Bruno Cocset et Les Basses Réunies revisitent les Fantaisies de Henry Purcell avec consort de violons et clavecin.

Le manuscrit du British Library nous livre trois Fantaisies à trois voix, neuf à quatre voix, une à cinq voix (Upon One Note) et deux In Nomines, à six et à sept voix.

Ce recueil symbolise aujourd’hui à la fois le sommet et la fin d’une tradition instrumentale : la fantaisie pour ensemble de violes, un répertoire unique en son genre, qui perdura pendant deux siècles en Angleterre et qui représentait ce que la musique de chambre instrumentale pouvait avoir de plus abouti et élevé en Europe avant l’ère du quatuor à cordes… Purcell fut le dernier à s’y consacrer.

Bruno Cocset and Les Basses Réunies give us a new version of Purcell’s 'Fantazias' [British Library manuscript].

Henry Purcell’s fifteen Fantazias for the viols were composed for the most part during the summer of 1680 by a young man of twenty-one, who, despite his short life and therefore career, was to become a truly great musician and composer.

These pieces represent both the culmination and the demise of an instrumental tradition: that of the fantasia (also known as fantasy or fancy) for viol consort, a unique genre that existed for two centuries in England and represented instrumental chamber music at its most successful and elevated in Europe before the age of the string quartet. Purcell was the last to practise it.